tiistai 23. lokakuuta 2012

Sähkötekniikka nro I

Näin syysloman jälkeen meillä alkoi sähköoppi uudessa jaksossa ja tunneista tulee aina blogipäivityksiä. Tulevat postaukset tulevat olemaan aika paljon teoriapainotteisia, mutta välillä saattaa tulla käytännönasiaakin.

Kuinka paljon autossa on sähkölaitteita
Auton sähköjärjestelmät
- Keskuslämmitys
- Peruutustutka
- Torvi
- Valot
- Stereot
- Turvatyynyt
- Starttimoottori
- Penkin lämmitys
- Sähköinen luukkujen avaus
- Peilien säätö
- Tupakan sytytin
- Laturi
- Akku
- Turvavyöt ja niiden merkkivalot
- Ajovalojen pesulaitteet
- Lasien pesulaitteet
- Lämmitettävät tuulilasit
- Pimeänäkö laitteisto
- Varashälytin
- Virtalukko ja keskuslukitus
- Kattoluukku
- Navigaattori
- Ilmastointi
- Avoauton katto
- 4-vetojärjestelmä
- Automaattivaihteistot
- Hybridimoottori
- Sähköautojen voimansiirto
- ABS/ESP-järjestelmä

Ohjainlaitteet/tietokoneet autossa
- Moottorin ohjainlaite
- Mittariston ohjainlaite
- Automaattivaihteiston ohjainlaite
- Turvatyynyjen ohjainlaite
- Jarrujen ohjainlaite
- ABS/ESP-ohjainlaite
- Ohjaustehostimen ohjainlaite
- Lisälämmittimen ohjainlaite
- Ilmastoinnin ohjainlaite
- Mukavuusjärjestelmien ohjainlaite
- Oviohjainlaite (3-5kpl)
- Valojen ohjainlaite
- Sähköpääkeskus
- Gateway
- Vetokoukun ohjainlaite
- Loputon lista....


Arviolta 80% merkkikorjaamoilla korjatuista vioista on sähkövikoja. Ajoneuvojen sähköjärjestelmät lisääntyvät jatkuvasti. Asiakkaat haluavat entistä monimutkaisempia ja hienompia varusteita autoihinsa.


 Jännite
Jännitteen tunnus on U ja yksikkö voltti V. Kuvaa kahden navan välistä elektronimäärän epätasapainoa. Jännitteen suuruus kuvaa sitä potentiaalia, joka on mahdollista ottaa käyttöön kun virta alkaa kulkea.

Nimellisjännite
* Kuvaa jännitettä, joka virtalähteestä on saatavilla ihanneolosuhteissa. "Voitaisiin kuvitella standardiksi, on sovittu, että 12V akut valmistetaan määrätylle jännitteelle määrätyssä varaustilassa."

Lähdejännite
* Tarkoittaa kuormittamattoman jännitelähteen jännitettä. Esimerkiksi autonakku silloin kun sitä ei kuormiteta. Kun kuormittamattomasta akusta mitataan jännitettä, jännitteen pitäisi olla yli 12.2V (huom. välittömästi latauksen jälkeen jännite on korkeampi 12.5-13.7V)

Napajännite
* Tarkoittaa kuormitetun jännitelähteen jännitettä. Esimerkiksi akun lähdejännite on 12.3 volttia ja kun akkua kuormitetaan esimerkiksi takalasinlämmittimellä, napajännite putoaa 12 volttiin.

Jännitteen mittaaminen
Jännitemittaus tehdään aina rinnan kuluttajan tai jännitelähteen kanssa. Aluksi kytketään mittajohdot mittariin, musta johdin yleensä COM-liitäntään, jossa on jännitemittauksen symboli. Mittalaite asetetaan jännitemittausasentoon kiertämällä valitsin asentoon -V.

Virta (Current)
Sähkövirta on elektronien liikettä. Sähkövirta ei kulje, ennen kuin se on tehty mahdolliseksi kytkemällä piiriin virtalähteen molemmat navat ja muodostamalla johtimilla suljettu virtapiiri. Sähkövirran tunnus on I ja yksikkö ampeeri A.

Tasavirta (Direct Current)
* Merkitään symbolilla, jossa yläpuolella on yhtenäinen viiva ja alapuolella katkoviiva. Tasavirraksi kutsutaan sellaista virtaa jonka napaisuus ei vaihdu, eli virta pysyy kokoajan samansuuntaisena.

Vaihtovirta (Alternating Current)
* Vaihtovirta on sähkövirtaa, jossa jännitteen napaisuus ja virran kulkusuunta vaihtuu. Yleisin vaihtovirran/jännitteen muoto on sin-aallon mukainen.

Virran mittaaminen yleismittarilla

Musta johdin kytketään yleismittarin COM-porttiin. Punainen johdin pistokkeeseen A max 10A.
Kytkin kohtaan A. Mittalaite kytketään virtapiiriin sarjaan

Resistanssi (Resistance)
Resistanssi on suure, joka kuvaa materiaalin kykyä vastustaa sähkövirran kulkua. Tunnetuin resistanssia aiheuttava komponentti on vastus. Kun virtapiiriin lisätään vastuksia tai jokin virtapiirin osista on esimerkiksi hapettunut, niin piirissä kulkeva sähkövirta pienenee. Samoin käy kun piiriin lisätään mikä tahansa sähköä kuluttava laite, esimerkiksi sähkömoottori.

Resistanssin mittaus
Musta johdin COM-porttiin. Punainen johdin Ω -pistokkeeseen. Kytkin kohtaan Ω. Mittari kytketään rinnan mitattavan kohteen kanssa. Mitattavan kohteen pitää olla virraton.


Hallissa sähköoppia

Mittalaitteita, yleismittari oikealla.
Teoriatuntien jälkeen mentiin halliin tekemään rinnan- ja sarjaankytkentöjä lampuilla.

Sarjaankytkentä
Rinnankytkentä ja rele

Kaikki saivat tehdä yksin tälläisen sotkun :) Lamput rinnan ja pari kytkintä.












1 kommentti:

  1. Todella kattava postaus. Meillä on sähköauto. Se vaatisi nyt jonkinlaista määräaikaishuoltoa. Mieheni sitä nyt on hetken jo tarkkaillut. Ainakin käynnistyksessä on joskus ongelmaa, samoin latauksessa. https://www.autoasisaimaankatu.fi/palvelut/9-auton-m%C3%A4%C3%A4r%C3%A4aikaishuolto-lahdessa.html

    VastaaPoista