sunnuntai 28. lokakuuta 2012

Fiesta ~ vaihteiston irrotus & asennus

Nyt siis päivitys  siittä, kuinka sujui Fiestasta vaihteiston irrotus ja asennus. Työhön meni noin 8 päivää ja loppua kohti halusi jo saada auton ulos hallista. Tämä työ saatiin valmiiksi jo kauan sitten, mutta en ole aiemmin saanut aikaiseksi postausta siitä.

Tässä siis 11 sivun irroitusohjeet.
Ohjeita käytettiin ihan Fordin omasta manuaalista. Taas tuli huomattua että pitää miettiä ennen kuin lähtee irroittamaan jotain osaa. Ohjeet käski ottaa pakoputken irti, eipähän otettu :)

Kaikki alkoi akun pois ottamisella, joka on koteloa myöten irti.

Vähän osia mitä otettiin irti. Kun työssa oltiin edetty siihen että vaihteisto lattialla, niin pultteja ja muttereita oli paljon, ja niiden merkitseminen olisi ollut viisasta ja helpottanut kasaamista huomattavasti.

Moottorista irrotettiin sen omat kannattimet, joten moottoria pitää kannatella näin jotta se ei rysähdä lattialle työn aikana.

Starttimoottorin irroittamista.

Alapallonivelen kankeamista pois kolostaan, jotta saadaan vetoakselit irti.

Vetoakselin pois hakkaamista.

Vihdoinkin saatiin vaihteisto pois paikaltaan ja vaihteistonkannatin alla apuna, koska vaihteisto on painava, joten näin säästytään mahdollisilta vahingoilta.

Uusi kytkintyösylinteri paikoillaan. (Se on siis tuo puhdas osa missä on kuparitahnaa.)

Asennuksesta ei ole kuvia, koska työ on sama mutta vastakkaisessa järjestyksessä. Ongelmina oli se että ei oltu merkattu mitkä mutterit mistäkin, joten oli aika hupaisaa koittaa ratkaista mihin mikäkin kuului. Ja vaihdetanko oli lähtenyt irti, joten vaihteet ei toimineet ollenkaan. Sitten se oli väärässä asennossa, joten 1 ja 2 vaihteet eivät toimineet. Tämä saatiin korjattua helposti. Koeajossa auto toimi ja mikään ei irronnut, joten onnistuttiin oikein hyvin. =)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti