tiistai 30. lokakuuta 2012

Sähkötekniikka nro II

Kytkentäkaaviot ja niiden lukeminen /Wiring diagrams
Kytkentäkaaviolla esitetään sähköjärjestelmän komponenttien kytkennät piirrosmuodossa. Yleensä auton kytkentäkaaviot jaetaan osa-alueittain esimerkiksi moottorinohjaus, jarrujärjestelmä, mukavuuslaitteet, mittaristo ja ajonesto.

Kytkentäkaavioiden yläreunassa on yleensä piirretty virtalukon napa 15 ja akun plus napa, joiden kautta virrat lähtevät kaikkiin auton toimilaitteisiin.

Napojen merkinnät
30= akun +napa
15= virtalukon sytytysvirtakytkimen napa
50= virtalukon käynnistysvirtakytkimen napa

 ja kytkentäkaavion alareunaan on merkitty akun miinusnapa
31= akun -napa

Rele /Relay
Rele koostuu käämistä, rautasydämestä ja palautusjousella varustetusta ankkurista. Kun käämi aktivoidaan ohjausvirtapiirin avulla, siihen muodostuu rautasydämeen sitoutuva magneettikenttä. Tällöin rautasydän muuttuu magneettiseksi ja alkaa vetää ankkuria puoleensa. Ankkurin tehtävänä on liikuttaa releen koskettimia. Releen rakenteesta riippuen tämä liike joko avaa tai sulkee koskettimet. Releitä käytetään kytkemään suurempia virtoja pienellä ohjausvirralla.


Kytkentäkaavio jarru- ja sumuvalojen kytkennästä.
Jarruvalot
Jarruvalojen kytkennässä käytetään sulaketta, koska jos joku jarruvalojen johto menee rikki ja osuu johonkin, tuloksena on oikosulku ja johdot alkaisivat palamaan, ja lopulta palaisi koko auto. Sulakeessa oleva johto kestää tietyn määrän virtaa, ja tämän ylittyessä sulakkeen johto palaa ja virta ei pääse enää kulkemaan.

Sumuvalot
Sumuvaloissa käytetään myös sulakkeita, samasta syystä kuin jarruvaloissa. Sumuvaloissa relettä käytetään kytkemään suurempia virtoja pienellä ohjausvirralla, ja lyhentämään johtoja.

Sulake/ Varoke/ Fuse
Varoke suojaa johdinta. Varokkeen tarkoitus on suojata auton kalliita johtosarjoja liialliselta virtakuormitukselta. Varoke on periaatteessa pieni pätkä johdinta, joka sulaa helpommin kuin varsinainen johdin.
Varokkeita on kahdenlaisia. Toiset niin kutsutut nopeat varokkeet sulavat välittömästi jos niihin kohdistuu liiallinen virta. Hitaat varokkeet kestävät hetken aikaa virtapiikkejä. Sulake sijoitetaan mahdollisimman lähelle akun +napaa.
Sulake mitoitetaan aina hieman suuremmaksi kuin virtapiirissä normaalisti kulkeva virta.

ESIM
virtapiirissä kulkee 10A virta, kerrotaan virta varmuuskertoimella 1,5 ja saadaan sulakkeen kooksi 15A.



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti