sunnuntai 21. lokakuuta 2012

Moottori

Sylinteriryhmä
    Sylinteriryhmä valmistetaan harmaavaluraudasta tai kevytmetallista. Ryhmässä on monta sylinteriä.
Sylinteri
            Sylinterin tehtävänä on ohjata mäntää ja johtaa palamisessa syntyvä lämpöylimäärä pois.
Sylinterin hoonausjälki
Hoonausjälki on tehty tarkoituksella ja se sitoo öljyä sylinterin seinämiin jotta mäntä liikkuu ja moottori ei vioitu.
Kampiakseli
      Päätehtävä on muuttaa kiertokangen voima pyörimisvoimaksi ja kehittää siten vääntömomentti.
Vauhtipyörä
Voi varastoida energiaa työhtahdin aikana ja luovuttaa sen myöhemmin. Vauhtipyörän energialla päästään yli työkierron ns. tyhjistä tahdeista ja saadaan tasattua käyntinopeuden vaihtelut.
Mäntä & Kiertokanki
Tehtävänä vastaanottaa ilma-/polttoaineseoksen palaessa syntyvien paineiden voima ja välittää se männäntapin ja kiertokangen välityksellä kampiakselille.
Männänrengas
On oltava elastiset eivätkä saa muuttaa muotoaan pysyvästi asennettaessa. Tehtävänä on tiivistää palamiskaasut pois kampikammiosta ja edistää lämmön johtumista männästä sylinterin seinään. Männänrenkaita on kahdenlaisia: puristus- ja öljyrenkaat.
Männäntappi
Tapit yhdistävät männän kiertokankeen.
Kampiakselin laakeri
Tukevat ja ohjaavat akselia. Kampiakselin on pyörittävä niin pienellä kitkalla kuin mahdollista.

Öljypumppu
                      On pystyttävä varmistamaan riittävä öljynpaine, kun kierrätysmäärä on suuri.
Öljynsuodattimen jalka

Sylinterikansi
Tiivistää sylinterin ylhäältäpäin. Se muodostaa osan puristustilasta, ja siihen on asennettu sytytystulpat bensiinimoottoreissa ja ruiskutussuuttimet dieselmoottoreissa.
Venttiili, Venttiilin jousi & Venttiili-istukka
Venttiilin tehtävä on avata imu- ja pakokanavat kaasujenvaihdon ajaksi ja sulkea ne tiiviisti puristustahdin ja työtahdin ajaksi.
Jousi palauttaa venttiilin ylös.
Istukka auttaa venttiililautasta tiivistämään palotilan.
Venttiilin lukkokiila & Paininkuppi

Venttiilin ohjurikumi

Nokka-akseli
Käyttää venttiileitä. Venttiilin avautumis- tai sulkemishetki riippuu nokka-akselin asennosta.

NELITAHTINEN OTTOMOOTTORI

Nelitahtisen ottomoottorin neljä tahtia ovat:
1. Imutahti
- imetään polttoaineen ja ilmanseos
2. Puristustahti
- seos sytytetään tahdin loppupuolella sytytystulppaan muodostettavalla kipinällä
3. Työtahti
- syttynyt seos etenee räjähdysmäisesti ja pamauttaa männän alas
4. Poistotahti
- palanut kaasu poistetaan








Mikrometrillä mitataan esimerkiksi kampiakselin kaulan soikeus. Mikrometri pitää kalibroida ensin, jotta tiedetään heittääkö laite millejä johonkin suuntaan ja kuinka paljon.

Kampiakselin kaulan mittausta.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti