|
Sylinteriryhmä |
Sylinteriryhmä valmistetaan harmaavaluraudasta tai kevytmetallista. Ryhmässä on monta sylinteriä.
|
Sylinteri |
Sylinterin tehtävänä on ohjata mäntää ja johtaa palamisessa syntyvä lämpöylimäärä pois.
|
Sylinterin hoonausjälki |
Hoonausjälki on tehty tarkoituksella ja se sitoo öljyä sylinterin seinämiin jotta mäntä liikkuu ja moottori ei vioitu.
|
Kampiakseli |
Päätehtävä on muuttaa kiertokangen voima pyörimisvoimaksi ja kehittää siten vääntömomentti.
|
Vauhtipyörä |
Voi varastoida energiaa työhtahdin aikana ja luovuttaa sen myöhemmin. Vauhtipyörän energialla päästään yli työkierron ns. tyhjistä tahdeista ja saadaan tasattua käyntinopeuden vaihtelut.
|
Mäntä & Kiertokanki |
Tehtävänä vastaanottaa ilma-/polttoaineseoksen palaessa syntyvien paineiden voima ja välittää se männäntapin ja kiertokangen välityksellä kampiakselille.
|
Männänrengas |
On oltava elastiset eivätkä saa muuttaa muotoaan pysyvästi asennettaessa. Tehtävänä on tiivistää palamiskaasut pois kampikammiosta ja edistää lämmön johtumista männästä sylinterin seinään. Männänrenkaita on kahdenlaisia: puristus- ja öljyrenkaat.
|
Männäntappi |
Tapit yhdistävät männän kiertokankeen.
|
Kampiakselin laakeri |
Tukevat ja ohjaavat akselia. Kampiakselin on pyörittävä niin pienellä kitkalla kuin mahdollista.
|
Öljypumppu |
On pystyttävä varmistamaan riittävä öljynpaine, kun kierrätysmäärä on suuri.
|
Öljynsuodattimen jalka |
|
Sylinterikansi |
Tiivistää sylinterin ylhäältäpäin. Se muodostaa osan puristustilasta, ja siihen on asennettu sytytystulpat bensiinimoottoreissa ja ruiskutussuuttimet dieselmoottoreissa.
|
Venttiili, Venttiilin jousi & Venttiili-istukka |
Venttiilin tehtävä on avata imu- ja pakokanavat kaasujenvaihdon ajaksi ja sulkea ne tiiviisti puristustahdin ja työtahdin ajaksi.
Jousi palauttaa venttiilin ylös.
Istukka auttaa venttiililautasta tiivistämään palotilan.
|
Venttiilin lukkokiila & Paininkuppi |
|
Venttiilin ohjurikumi |
|
Nokka-akseli |
Käyttää venttiileitä. Venttiilin avautumis- tai sulkemishetki riippuu nokka-akselin asennosta.
NELITAHTINEN OTTOMOOTTORI
Nelitahtisen ottomoottorin neljä tahtia ovat:
1. Imutahti
- imetään polttoaineen ja ilmanseos
2. Puristustahti
- seos sytytetään tahdin loppupuolella sytytystulppaan muodostettavalla kipinällä
3. Työtahti
- syttynyt seos etenee räjähdysmäisesti ja pamauttaa männän alas
4. Poistotahti
- palanut kaasu poistetaan
Mikrometrillä mitataan esimerkiksi kampiakselin kaulan soikeus. Mikrometri pitää kalibroida ensin, jotta tiedetään heittääkö laite millejä johonkin suuntaan ja kuinka paljon.
|
Kampiakselin kaulan mittausta. |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti