sunnuntai 2. kesäkuuta 2013

Skoda Fabia & määräaikaishuolto




Homma hanskassa, hanskat kädessä ja kädet solmussa :D










Määräaikaishuollon tein Ennin ja Heinin kanssa asiakkaan autoon. Aloitimme pikkutöillä jotka asiakas oli listannut meille huollon lisäksi.



Takakontin valo ei toiminut, joten otimme lampun irti ja testasimme yleismittarilla onko lamppu rikki. Ei ollut, se piti vain asetella huolellisesti paikalleen.

Takalasiin ei suihkunnut pesunestettä ja syynä oli irti olevat johto. Nopea korjata.

Seuraavaksi huolsimme akun. Tätä emme ollutkaan aikaisemmin tehnyt. Akun koloihin, joissa on rikkihappoa, laitettiin tislattua vettä.



















Akusta mitattiin vielä jännite.
Akun navat puhdistettiin ja päälle suihkutettiin suojasprayta.

Jarrut huollettiin edestä ja takaa. (Kuvassa takarumpujarru)

Kaikki valot, pyyhkimet ja vivut yms. tarkistettiin, että toimivat ja ilmansuodattimet vaihdettiin.

Eikun auto ylös ja alustan kimppuun. Valutimme öljyt ja vaihdoimme öljynsuodattimen.
Öljyjen valuessa tarkistimme kaikki suojakumit, että ne ovat ehjät ja kangen kanssa käytiin läpi kaikki nivelet etsien välyksiä. Kaikki oli kunnossa joten mitään ei tarvinnut vaihtaa.

Alustan jälkeen auto laskettiin alas ja laitettiin uudet öljyt, sekä tarkistettiin muut nesteet. Seuraavaksi ohjelmassa ilmastointihuolto. Meidän piti etsiä vain kohdat mihin laite "kytketään" ja painella paria nappia ja laite hoitaa työt itsekseen.

Luimme autosta vikakoodit, joita ei ollut. Seuraavaksi pääsimme koodaamaan auton tietokoneita. COM-porttiin kytkettiin vastaanotin joka oli yhteydessä tietokoneella olevaan ohjelmaan. Muutimme auton ohjausta pehmeämmäksi, vain napin painalluksella!

Fabiaan oli toisessa korjaamossa asennettu vakionopeuden säädin, mikä ei toiminut. Yritimme koodata sitäkin, muttei onnistunut. Muuta ei voi kun tarkistaa, että johdot ja liittimet ovat ehjiä ja oikein asennettu.




Yksi osasyyllinen löytyi, johdot oli kiinnitetty toisiinsa ns. rosvoliittimellä. Jos jotakin pitää liittää toisiinsa, ei kannata käyttää tätä liitintä, koska se rikkoo johtoja suojaavan kumipinnan ja johdot pääsevät hapettumaan. Johdot liitettiin uudestaan juottamalla.






















Johdot piti kytkeä tähän valkoiseen liittimeen, joten se piti saada pois, mikä ei ollut helppo eikä kivuton homma. Jokainen makasi vuorollaan puoliksi lattialla parin kirosanan säestämänä. Liittimen takaisin pistäminen oli samanlaista rumbaa.


Kaikki osat kiinni ja tarkistus, koodaus ja koeajolle. Ajon aikana yritettiin koodata uudestaan, mutta kun ei niin ei.




Ei kommentteja:

Lähetä kommentti