sunnuntai 5. huhtikuuta 2015

Moottorin mekaniikka harjoitustyö

Tämä oli monta tuntia vievä harjoitustyö, koska purimme moottorin aikalailla niin atomeiksi kun sai ja koneistimme venttiilit, hoonasimme sylinterit ja hioimme sylinterikannen. Partnereina minulla EnniMilla ja Katja.

 "Muistia virkistäviä" kuvia tuli otettua muutama mutta välillä huomasi että vielä enemmänkin olisi saanut kuvailla jotta kokoaminen olisi käynyt helpommin, koska jokaiselle osalle ei heti meinannut paikkaa löytyä.



Moottori ympäri ja öljypohja irti.

Venttiilit otetaan pois ja laitetaan takaisin tämän näköisellä koneella, jota ohjataan lattialla olevalla polkimella.

Kun venttiilit oli saatu kannesta pois, ne putsattiin hiekkapuhaltamalla.


Näissä venttiileissä oli selkeästi alue mitä ei haluttu hiekkapuhaltaa, joten tämä alue teipattiin piiloon. Teippiä parempi vaihtoehto olisi ollut pieni kumiputken pätkä mutta ihan hyvin mentiin nyt tällä.
Käynnistys.
Polkimesta painettaessa tulee "hiekkaa" kammion sisällä olevasta putkesta.

Kädet menee kumihansikkaisiin kammion sisälle.
Kammion yläreunassa on ikkuna josta ei ole hirveän selkeää näkymää sisäpuolelle ja lyhyellä ihmisellä (esim. minulla) voi olla vielä enemmän vaikeuksia nähdä sisälle.
Ero puhalletun ja puhaltamattoman välillä.

Hiekkapuhalluksen jälkeen venttiilien istukat pitää hiota kiiltäviksi jotta venttiili olisi tiivis. Kuten ylemmässä kuvassa näkyy, on puhaltamattoman venttiilin istukka kiiltävä ja tasainen, puhalletun istukka karkean tuntuinen.


























Venttiilien jälkeen kairattiin kannessa olevat venttiilien istukoiden vastakohdat tasaisiksi.

Tarkistetaan oikea kulma, jossa kairata.
Tässä oli monta vaihetta, mitä painetaan, mitä
väännetäänja missä järjestyksessä.



Seuraavaksi sylinterikannen hiontaan. Ensin kokeillaan lasin ja erittäin herkän mittarin avulla onko kansi suora vai vino, sitten asetuksia koneeseen ja kansi rullaamaan koneen alta moneen kertaan.





Toisen lohkon sprayjasimme hopealla.

Sylinterien hoonaamisesta ei ole kuvia, joten mennään suoraan pariin kuvaan mäntien laittamisesta.. Tällä simppelin näköisellä välineellä männät sai helposti takaisin omiin koloihinsa.



Pienten kiroilujen ja päänhakkaamisten jälkeen saatiin moottori takaisin kokoon ja joillekin muille harjoituskappaleeksi!



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti