keskiviikko 21. toukokuuta 2014

Yleismittari (Multimeter)

Näin sähkötyö-jakson kunniaksi ajattelin tehdä itselle muistiin yleismittarista asiaa, koska se on ehkä tärkein autosähkötekniikassa käytettävä diagnoosilaite. Ennen mittaamisen aloittamista on mittari valmistettava mittauskuntoon.                   Hyvä tapa on lähteä mittarin alaosasta ylöspäin
1 - Mieti mitä olet mittaamassa (esim. virtaa, jännitettä vai resistanssia)
2 - Kytke mittausjohtimet mittauksen vaatimiin johdinnapoihin
3 - Säädä valintakytkin oikeaan asentoon
4 - Tarkasta ettei näyttö ole pidossa ja aloita mittaus

Valintakytkimen symbolit:

1. Vaihtojännitemittaus

2. Tasajännitemittaus

3. Tasajännitemittaus (millivoltit)

4. Jatkuvuus-, Resistanssi- ja kapasitanssimittaus

5. Diodimittaus

6. Tasa- ja vaihtovirtamittaus

7. Tasa- ja vaihtovirtamittaus (mikroampeerit)













Virtapihti (Current probe)

Yleismittarilla voidaan mitata virtaa myös lisävarusteena saatavan virtapihdin avulla. Virtapihdin etuja on ettei piiriä tarvitse katkaista mittauksen suorittamiseksi eikä mittaria voi kytkeä väärinpäin.























Ei kommentteja:

Lähetä kommentti