keskiviikko 11. joulukuuta 2013

Moottorinohjauksen muistiinpanot

Bensamoottori tarvitsee toimiakseen kolme asiaa: riittävän suuren puristuspaineen, kipinän ja sopivan ilma & polttoaineen seoksen.

Moottorin ohjainlaitteen tehtävä on vastaanottaa signaaleja ja tietojen perusteella ohjaa käyttölaitteita. Tämä on jatkuva kierto.

Sytytysjärjestelmä
- Sovittaa sytytysjännitteen ja sytytyshetken

Moottorin ohjainlaitteen suorittamat tehtävät
- Käyttötilanteen mittaaminen ja säätösuureiden ohjaaminen
- Sovitus kuormitustilanteeseen
- Sovitus käyttötilaisuuteen

Moottorin ohjainlaitteen on pakko saada tietää
- Ilman massa
- Kuinka paljon kuljettaja painaa kaasua
- Missä asennossa kaasuläppä on
- Missä asennossa moottori on

Kuumakalvo-ilmamassanmittain
- Jäähdytys virtausilman avulla
- Ilmamassan laskeminen vaikuttavan jännitteen avulla

Ilman lämpötila
Mitä kuumempaa ilma on, sitä enemmän se laajenee
- vähemmän happimolekyylejä per ilman tilavuusyksikkö
- suurempi ilman tulo

Imusarjan paine
Alipaine ja suihkutuspaine summautuvat
Moottorinohjaus tasaa vaikutuksen lyhyempien suihkutusventtiilien aukioloaikojen avulla
Mitä suurempi alipaine imusarjassa vallitsee -> lyhyempi suihkutusventtiilien aukioloaika

Kaasuläpän säädinosa (tunnistin)
- Ilmaisee kuormitustiloja
- Ilmaisee onko kyseessä tyhjäkäynti vai moottorijarrutus

Kampiakselin asema-anturi
- Moottorin kierrosluvun mittaus
- Seuraavien optimointi
  • sytytyshetki
  • suihkutushetki
  • suihkutuksen kesto

Nokka-akselin Hall-anturi
- Suihkutushetken ja sytytyshetken synkronointi kaasunvaihtotyöhön


Moottorin käyttölaitteet

Kaasuläpän säädinosa

Suihkutusventtiili

Sytytyspuola ja -tulppa


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti