lauantai 14. joulukuuta 2013

Dieseltekniikan muistiinpanot

Dieselmoottorin ja ottomoottorin erot
- seossuhde
  ottomoottorissa todella tarkka ilman/polttoaineen seos, dieselmoottorissa ei ole kaasuläppää, joten saa ilmaa miten paljon tahansa
- sytytystapa
  ottomoottorissa sytytystulpat, dieselmoottorissa ilman lämpötila nousee paineen kasvaessa
- polttoaineen ruiskutustapa
  ottomoottorissa yleensä ruiskutus tapahtuu imusarjassa, dieselissä työtahdin lopulla

Dieselmoottorit voidaan karkeasti jakaa esikammio- ja suoraruiskutusmoottoreihin.

Common-Rail suoraruiskutus
Esikammioruiskutusmenetelmän kuvaus
- polttoneste ruiskutetaan esikammioon
- osa polttonesteestä syttyy esikammiossa
- loput polttonesteestä puhalletaan palotilaan
- palaminen tapahtuu suhteellisen hitaasti

Ominaisuudet
- hyötysuhde noin 35%
- alhaisempi huippupaine
- kevyempi rakenne
- kompaktimpi rakenne
- hiljaisempi moottorin ääni
- soveltuu pääasiassa seuraaviin: hyötyajoneuvot ja henkilöautot


Suoraruiskutus menetelmän kuvaus
- polttoneste ruiskutetaan suoraan palotilaan
- polttoneste höyrystyy
- palaminen alkaa koko seoksessa samanaikaisesti

Ominaisuudet
- erittäin korkea hyötysuhde noin 45% (taloudellisuus ja ympäristönsuojelu)
- kova moottorin ääni
- massiivinen rakenne
- soveltuu pääasiassa seuraaviin: kuorma-autot, rakennuskoneet, maatalouskoneet ja laivojen moottorit


Jakajaruiskutuspumppu/Riviruiskutuspumppu, jossa määränsäädin -> Jakajaruiskutuspumppu, jossa magneettiventtiili -> Pumppusuuttimet (PDE, PLD) -> Varaajaruiskutusjärjestelmä Common-Rail


Kierto
Tulo: polttonestesäiliöstä ruiskutusjärjestelmään
Paluu: ruiskutusjärjestelmästä polttonestesäiliöön
Kierto: komponenttien jäähdytys ja voitelu

Polttonestekierron komponentit ja niiden tehtävät
- Polttoainetankki, varastoi polttonesteen
- Polttonesteensuodatin, puhdistaa polttonesteen
- Polttonesteen esilämmitysventtiili, esilämmittää polttonesteen
- Polttonesteen siirtopumppu, siirtää polttonestettä (voi olla sähköinen tankin sisällä tai mekaaninen nokka-akselin päässä) korkeapainepumpulle
- Sähköinen pysäytysventtiili, keskeyttää polttonesteen saannin
- Korkeapainepumppu, nostaa polttonesteen paineen ruiskutuspaineeseen
- Rail-putki, varaa polttonesteen korkeapaineisena
- Rail-putken painetunnistin, mittaa polttonesteen painetta
- Paineensäätöventtiili, säätää polttonesteen painetta
- Ruiskutussuutin, ruiskuttaa polttonestettä palotilaan
- Polttonesteen jäähdytin, jäähdyttää polttonesteen


Polttonesteen siirtopumppu
- on hammaspyöräpumppu
- nokka-akseli käyttää
- ylipaineventtiili rajoittaa polttonesteen matalapaineen 3,5baariin

Korkeapainepumppu
- on säteismäntäpumppu
- toimintatapa
   polttoneste imetään
   polttonesteeseen muodostetaan paine
  polttoneste siirretään Rail-putkeen


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti