Tähän autoon olivat muut tehneet jo huollon. Minun, Janinan ja Millan hommana oli katsoa akun kapasiteetti ja mahdollisesti vaihtaa se uuteen.
Tässä siis akku, sen kehikko ja johtoja. |
Akussa oli tälläinen tarra; 12 volttia, 72 ampeerituntia, 380 ampeeria ja DIN, nämä on tiedot joita tarvitset. |
Tietojen löydyttyä on aika kytkeä testeri kiinni. Punainen plussanapaan, musta miinukseen.
Kun testeri on kiinni, se näyttää voltit. Mennään enterillä eteenpäin ja valitset akun lämpötilan; onko se enemmän vai vähemmän 0 Celsiusta? Testeri kysyy myös minkälainen akku on kyseessä.
Taas enterillä eteenpäin ja tarvitset tuota DINin tietoa. Enter ja laitat oikean luvun ampeereihin.
Enter ja testeri näyttää akun laadun, prosentit ja ampeerit. Tässä tapauksessa hyvä, 75% ja 285 ampeeria. Opettaja sanoin pitävänsä rajana 80%, joten akku vaihtoon.
Uusi akku paikoillaan. Vähän pienemmän kokoinen, mutta silti oikein käypä peli. |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti