keskiviikko 20. maaliskuuta 2013

Jakohihna

Jakohihna (jakopään hihna tai jakoketju) kulkee kampiakselin, nokka-akselin, kiristäjän ja apulaitteiden ympäri. Apulaitteita voivat olla vesi- ja öljypumppu.

Jakohihnan tehtävä on pyörittää nokka-akselia puolella kampiakselin kierrosnopeudesta. Se voi myös pyörittää öljypumpun apuakselia tai tasapainotusakselia.
Jakohihna kuluu, venyy ja haurastuu ja se kannattaa vaihtaa ohjekirjan mukaisin matka- tai aikavälein.
Jos hihnaa ei vaihdeta, se voi katketa ja joku moottorissa oleva komponentti antaa periksi. Hihnan vaihtamisen yhteydessä kannattaa vaihtaa kiristäjä, muut rullat ja apulaitteet. Jos termostaatti sijaitsee jakopäässä, sekin suositellaan vaihdettavaksi.


Ketjua ei yleensä tarvitse vaihtaa, mutta sitä pitää kiristää tietyin väliajoin. Jos ketjua ei kiristetä, saattaa se hypätä yhdellä hampaalla ja moottori menettää huomattavasti tehoa.

Esimerkkejä siitä miten jakohihna kulkee rullilla.

kuvat Googlesta.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti