torstai 6. joulukuuta 2012

Rengastyö

Auto on pyörien välityksellä yhteydessä tiehen, siksi pyörillä on suuri vaikutus ajokäyttäymiseen ja niiltä vaaditaan
tiettyjä ominaisuuksia      ja ne koostuvat seuraavista    osakokonaisuuksista
- hyvä sivuttaispito ja pitkittäispito                                - vanne (alumiini- tai peltivanne)
- lujuus ja kulutuskestävyys                                          - rengas
- tasapainotus                                                             - tasapainotuspainot
- keskitys pyörännapaan                                              - venttiilirakenne
- jarruille riittävä tuuletus                                             - mahdollinen sisäkumi
- hyvä syöpymisenkesto                                              - mahdollinen koristekapseli
- vähäinen ilmanvastus
- keveys

Renkaan irrottaminen aloitetaan ottamalla tasapainotuspainot pois ja tyhjäämällä ilmat renkaasta.
Renkaan pois ottaminen vanteelta ja laittaminen takaisin tapahtuu tällä koneella.
Renkaan reunojen irrottaminen vanteesta. Tässä pitää olla tarkkana varsinkin alumiinivanteen kanssa, ettei sen reuna jää väliin.
Rengasraudalla nostetaan reuna pois ottamista varten.
Yläreuna saadaan pois hitaasti naputellen polkimella. Hitaasti pitää sen takia, ettei reunaan tule säröjä.
Rengas poissa vanteelta. Renkaan alareunalle tehdään sama mikä yläreunalle, eli reuna nostetaan ja naputellaan.
Vaihdoimme myös venttiilin. Vanhasta venttiilistä leikkasimme takaosan irti sivuleikkureilla, jotta venttiilin sai irti. Uuden venttiilin vedimme tällä tavalla paikoilleen.
Kun rengas laitetaan paikoilleen, siihen pitää ensin levittää asennusrasvaa.
Renkaan reunan pitää olla tässä asennossa, jotta sen saa paikoilleen. Tämä tehdään vain yläreunalle. Ja taas naputellaan rauhallisesti ja painetaan rengasta varovasti, ettei sormet jää väliin. Kun rengas on vanteella laitetaan paineet.
Rengas pitää tasapainottaa ja se tehdään tällä koneella.
Renkaan keskelle sovitetaan oikean kokoinen kappale.
Rengas asetetaan laitteen sivulla olevaan pätkään.
Renkaan täytyy pysyä siinä, joten sitä kiristetään vielä.
Asetetaan renkaan mittoja. Monitori kertoo mistä kohtaa otat mitan.
Mittojen asettamisen jälkeen kupu lasketaan ja laite alkaa pyörimään ja laskemaan, minkä kokoinen paino pitää laittaa, jotta rengas on tasapainossa.
Tässä pitää laittaa 35 gramman paino nuolen osoittamalle paikalle. Oikealla alhaalla pienet renkaat kertovat onko renkaan ylös-alasliike ja sivuttaisliike kunnossa.
Vasemmalla on alumiinivanteisiin pistettävät painot, ja oikealla teräsvanteisiin laitettava. Alumiinivanteiden painot kiinnittyvät tarrapinnalla ja teräsvanteiden painot koukulla.
Kun on kyse alumiinivanteista, laite näyttää punaisella viivalla mille linjalle paino pitää pistää, ja näytöltä katsotaan mihin kohtaan vanteen sisäreunalla se asetetaan.
Lopuksi kokeillaan onko rengas varmasti tasapainossa. Kupu lasketaan ja laite laskee automaattisesti tasapainon.



RENKAAN PAIKKAUS
Rengastyöhön kuului vielä paikkaus. Jos reikä ei ole kulutuspinnassa, sitä ei voida paikata, mutta jos reikä on kulutuspinnassa kannattaa paikkaus tehdä.

Renkaaseen porattiin ensin porakoneella pieni reikä, koska siinä ei sellaista vielä ollut. Sen jälkeen reikää piti suurentaa porakairalla. Kairan pitää kulkea reiässä ilman suurta voimankäyttöä, ennenkuin koloa voi viilata sileäpintaiseksi.

Kun reikä saadaan tarpeeksi suureksi, asennustyökaluun kiinnitetään paikkaussauva. Työkalu työnnetään reikään noin puoleenväliin ja otetaan rauhallisesti pois, jotta nähdään onko sauva jäänyt paikoilleen.

Ylimääräinen paikkausaine leikataan pois, rengas täytetään ja tarkastetaan vuotojen varalta.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti