keskiviikko 19. joulukuuta 2012

Poraus, kierteitys & kierteiden korjaus

Kuten harjoituksen nimi kertoo, tässä harjoitellaan porausta, kierteiden tekemistä ja niiden korjausta.

Harjoitus aloitetaan leikkaamalla rällläkällä 40mm x 40mm x 8mm kokoinen pala.
Rälläköidessä on oltava suojalasit (mielellään koko kasvon suojaava maski), kuulosuojaimet, suojahanskat, pitkät hiukset kiinni ja itse tykkään vielä lisäksi pitää haalarin hihat alhaalla kipinöiden takia. Autot siirretään väliaikaisesti kauemmas tai suojataan, ja kaikki palamisherkkä viedään kauas. Olisi myös hyvä olla kaveri tarkkailemassa vieressä.
Keskikohdan merkitseminen.
Kun keskikohta on merkitty, mennään poraamaan reikä palaseen. Ensin on kuitenkin laskettava pyörintänopeus.

Myös poratessa on käytettävä vähintään suojalaseja, käsineitä ja kuulosuojaimia. Suihkutimme poratessa leikkuuöljyä helpottaaksemme lastujen kulkeutumista, keventääksemme poran leikkausta ja viilentääksemme terää.

Porauksen jälkeen tehdään kierteet. Tähän tarvitaan kierretappi, väännin ja leikkuuöljyä helpottamaan porausta.
  Tässä kierretapin koko on M8 x 1,25. M8 on kierteiden halkaisija ja 1,25 on kierteiden nousu. Kierretappi on kovaa ja haurasta materiaalia, joten liika voiman käyttö voi katkaista sen.


Kierteet tehtyämme, kokeiltiin kuinka paljon pultti ja kierre kestää ja kumpi menee rikki ensin. Paljon enempää eivät pultit kestäneet mitä niistä on sanottu.
Kierteet korjataan samalla tavalla kuin ne on tehtykin.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti