torstai 23. elokuuta 2012

Jarrujärjestelmän osia


JARRULEVY
Jarrulevyjä on sisäisesti tuuletettuja ja umpinaisia levyjä. Tässä kuvassa on umpinainen ja alemmassa sisäisesti tuuletettu.

Tuuletetut jarrulevyt ovat yleensä edessä, koska ne johtavat jarrutuksessa muodostunutta lämpöä paremmin pois kuin umpinaiset jarrulevyt, joita käytetään takapyörissä, joissa jarrutusteho on heikompi.
JARRUSATULA
Jarrusatuloita on kolmea eri mallia; kiinteä, uivarunkoinen ja kourasatula. Tässä on näistä viimeisin. Toimintaperiaate on hieman erilainen näiden kaikkien kesken, mutta kiinteä poikkeaa uivarunkoisesta ja kourasatulasta selvimmin.

Kiinteässä satulassa jarrupääsylinterin tuottama hydraulipaine vaikuttaa molempiin mäntiin, jotka sijaitsevat jarrulevyn mollemmin puolin.

Uivarunkoisessa satulassa hydraulipaine puristaa männän sisäjarrupalaa kohden. Vastavoima työntää mäntäkoteloa liukutapeilla vastakkaiseen suuntaan, näin ulkojarrupala vedetään jarrulevya vasten.

Kourasatulassa sama toiminta kuin uivarunkoisessa, paitsi että mäntäkotelo liukuu vastakkaissuuntaan kohdistuspulteilla.

JARRUPALAT
Jarrupaloja käytetään jarrusatuloissa, ja nämä osat painautuvat jarrulevya vasten aiheuttaen kitkan.
RUMPUJARRU (auki ja kiinni)
Kaksimäntäinen pyöräsylinteri pakottaa jarrukengät aloitusasennosta ulospäin jarrurumpua kohti. Jarrurumpuja käytetään usein takarenkaissa.

JARRUKENKÄ

JARRUSYLINTERI
Jarrusylinteri muuntaa hydraulipaineen mekaaniseksi voimaksi. Mäntiin vaikuttava paine voittaa jarrukenkien palautusjousien vastuksen ja siirtää mäntiä ulospäin, pakottaen jarrukengät jarrurumpua vasten.
SEISONTAJARRUN MEKANISMIT
Jarrukengän käyttövipu siirtyy pois alkuasennosta ja pakottaa jarrukenkiä ulospäin jarrurumpua vasten.
Seisontajarruvipu pidetään paikallaan lukituslaitteella.


SEISONTAJARRUVAIJERI (käsijarru)
Seisontajarruvipu on kytketty vaijerilla seisontajarrun tasaimeen. Kun seisontajarruvipua vedetään, seisontajarrun tasain vetää vaijereita, jotka on kiinnitetty jarrukengän käyttövipuun.

PYÖRÄNNOPEUSTUNNISTIN
Pyörännopeustunnistimilla valvotaan auton pyörien pyörimisnopeuksia. Anturi lähettää nopeustiedot lukkiutumattoman jarrujärjestelmän ohjausmodulille.

JARRUPUTKI
Johtaa nesteitä alustaa pitkin ja kiinteisiin komponentteihin. Pitää kestää suuria paineita.
JARRULETKU
Käytetään alueilla, joissa vaaditaan liikkuvuutta ja joustavuutta jarrupiiriltä. Täytyy pystyä kestämään äärimmäisiä säänvaihteluita sekä jarrunesteen lämpötilamuutoksia.
JARRUTEHOSTIN
Jarrutehostimen tehtävä on lisätä jarrupääsylinterin männille välitettävää voimaa, eli tehostaa jarrutusta. Jos tehostimeen tulee vika, jarrujärjestelmä on yhä toimintakykyinen, mutta jarrutukseen tarvitsee enemmän voimaa.
JARRUTEHOSTIMEN ALIPAINELETKU
Alipaineputki on varustettu takaiskuventtiilillä, joka estää alipaineen katoamisen kammioista. Moottorin sammutuksen jälkeen voidaan yhä tehdä 3 - 5 tehostettua jarrutusta.
ABS-HYDRAULIYKSIKKÖ
Lukkiutumaton jarrujärjestelmä vähentää jarrutusvoimaa lukkiutumisvaarassa olevalla pyörällä, mikä estää autoa luisumasta, joten auto on ohjattavissa kovassa jarrutuksessakin.
JARRUPÄÄSYLINTERI
Jarrupääsylinteri paineistaa koko jarrujärjestelmän jarrunesteen, kun kuljettaja painaa jarrupoljinta.
JARRUNESTESÄILIÖ
Nimestä voikin päätellä että säilöö jarrunestettä.
JARRUNESTE
Jarrunesteitä on neljää eri luokitusta, DOT 3, 4, 5 ja 5.1. Niillä on eri kiehumispisteet ja mitä korkeampi numero sitä korkeampi kiehumispiste.

DOT 5 neste on silikonipohjainen, ja sitä pitäisi käyttää ainoastaan autoissa joissa ei ole ABS-järjestelmää, eikä autossa saa aikaisemmin olla käytettynä muita jarrunesteitä. DOT 5 käytetään erityisesti kylmissä oloissa.

1 kommentti:

  1. Näyttää todella hyvältä! Lisää vaan päiwityksiä, niin tulee huippu blogi.

    VastaaPoista