tiistai 23. huhtikuuta 2013

Vaihteiston irrotusta & asennusta

Toinen voimansiirron harjoitustöistä on irrottaa vaihteisto ja kertoa sen toiminnasta. Vaihteiston irrotin ja asensin Nallen kanssa yhteen koulun harjoitusautoista.
Tuo koppa tuosta pitäisi saada irti.
Aloitimme ottamalla akun kengät irti ja osia pois edestä. Tässä pitää ottaa irti myös pakoputki ja kardaaniakselin toinen pää.

Työfiilis.
 Kardaaniakselin toinen pää. Kardaania irrotettaessa pitää katsoa mitkä kohdat ovat kohdakkain koska kardaani on tasapainotettu. Joku merkki kannattaisi tehdä. Kardaaniakselia käytetään taka- ja nelivetoautoissa.
Kardaanin lisäksi merkit tehdään vaihdekepin vaijereihin.

Kun kaikki edessä olevat komponentit on irrotettu ja vaihteisto muutamaa pulttia vaille irti, pitää hakea vaihteistonostin jonka avulla vaihteisto saadaan helposti alas ja takaisin paikoilleen. Vaihteisto painaa paljon ja harva sitä jaksaa helposti kanniskella, joten turvallisin tapa on käyttää nostinta.

Kytkin kiinni moottorissa.

Vaihdelaatikon sisällä on kytkimen painelaakeri ja irrotusvipu.
Vaihteisto asennetaan vastakkaisessa järjestyksessä kuin sen purku. Tärkeää on muistaa katsoa mistä otit minkäkin pituiset pultit, koska ei ne huvikseen ole erimittaiset. Myös kaikille osille pitäisi löytää paikka.
Vaihteisto hommat ovat melko työläitä, koska osia otetaan niin paljon irti ja työ kestääkin vähän päälle muutaman tunnin :D


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti