tiistai 20. marraskuuta 2012

Sähkötekniikka nro IV

Ajovalot (Headlights)
Ajovaloiksi kutsutaan normaalisti ajossa tien valaisuun käytettäviä valoja, eli siis kauko- ja lähivaloja. Kauko- ja lähivalot voidaan yhdistää samaan valaisimeen käyttämällä hehkulamppua, jossa on kaksi hehkulankaa. Tällöin puhutaan kaksivalojärjestelmästä. Nykyään kauko- ja lähivalot on useamman toteutettu niin, että molemmille valoille on oma polttimonsa. Tällaista ratkaisua taas kutsutaan nelivalojärjestelmäksi.

Kaukovalojen umpioon on merkitty referenssiluku, jota käytetään valaistusvoimakkuuden määrittelemiseen. Referenssiluku ei saa ylittää 100. Referenssiluvun lisäksi umpioon on merkitty valaisintyyppi, sekä hyväksymistunnus.

Xenonvalot (Xenon lights)
Yhä useammin autoissa on nykyään käytössä kaasupurkausvalot, eli nk. xenonvalot. Xenonvalojen etuna on suurempi valoteho ja valkoisempi valon väri kuin perinteisillä halogeenihehkulampuilla. Lisäksi niiden kestoikä on huomattavasti hehkulamppua korkeampi, noin 1500 tuntia, kun se tavallisilla ajovaloilla on n. 100-200 tuntia. Myös tehonkulutus on halogeenilamppuja pienempi.
Järjestelmän haittoina ovat kuitenkin kallis hinta ja monimutkaisempi rakenne. Lain mukaan xenonvaloja käyttävissä autoissa tulee olla myös ajovalojen pesurit sekä valojen automaattinen korkeudensäätö. Lisäksi umpioiden tulee olla hyväksytty xenonvaloille, sillä lamput lähettävät huomattavasti suuremman määrän UV-säteilyä kuin perinteiset hehkulamput.

Sumuvalot (Fog lights)
Sumuvalojen tarkoitus on parantaa auton ja kuljettajan näkyvyyttä huonolla säällä, kuten sumussa ja rankassa vesi- tai lumisateessa. Tavalliset lähi- ja kaukovalot heijastuvat takaisin sumusta kuljettajan näkökentässä ja haittaavat näkyvyyttä. Etusumuvalot asennetaan yleensä ajovalojen alapuolelle. Tällöin niiden valokeila on alempana ja jää paremmin näkökentän ulkopuolelle.
Sumuvaloja, niin kuin muitakin valaisimia, asennettaessa tulee huolehtia,että ne asennetaan oikein.

OHJEET VALOJEN SUUNTAUKSEEN
1. Auto tasaiselle alustalle ja rengaspaineiden tarkistus.
2. Suuntauslaite oikealle etäisyydelle ja korkeudelle, sekä suoraksi autoon nähden.
3. Tarkista että valojen korkeuden säätö on 0-asennossa ja kytke valot päälle.
4. Tarkista valokuvio ja säädä tarvittaessa.
5. Tarkista myös kaukovalojen suuntaus ja valokuvio.
Valojen suuntauslaite.

Lähivalot muodostavat epäsymmetrisen valokuvion, jotta näkyvyys pientareelle säilyy samalla kun vastaantulijoiden kaistan häikäisy vähenee.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti