 |
Ohjauspylvään joustoliitos |
Kolarissa joustoliitos katkeaa jotta ratti ei lähtisi pyörimään.
 |
Ohjauspylvään putki |
Tukee ohjausakselia.
 |
Ohjauspylvään asennon säätövipu |
Kuljettaja voi säätää ohjauspylvään asentoon, jossa turvallisuus ja ajomukavuus ovat parhaimmillaan.
 |
Ohjausakseli |
Siirtää kuljettajan tekemän liikkeen eteenpäin.
 |
Kokoonpainuva akseli ja ristinivelliitäntä |
Kolareissa akseli painuu kokoon, jotta kuljettaja säilyisi pahemmilta loukkaantumisilta.
 |
Ohjausvaihde |
Muuttaa ohjauspyörän liikkeen sivuttaiseksi liikkeeksi pyöriä varten.
 |
Raidetanko |
Siirtää liikkeen raidetangon päälle, kohti pyöriä.
 |
Raidetangon pää |
Viimeinen osa ohjausjärjestelmässä, joka siirtää liikkeen lopulta renkaille, saaden ne kääntymään.
ACKERMANNIN IHANNEVIERINTÄ
Rudolph Ackermannin olkatappiohjauksen periaate yhdistettynä puolisuunnikasohjaukseen tuotti ihanteellisen kaarreajogeometrian.
Sisempi pyörä kääntyy uloimmaista pyörää enemmän vähentäen kitkaa.
AURAUS & HARITUS
Pyörissä on yleensä hieman aurausta tai haritusta. Aurauksessa pyörät ovat edestä hieman kääntyneenä sisälle ja harituksessa toisinpäin.
CAMBER & CASTER
Camber-kulma on pyörän tason ja kohtisuoran linjan välinen kulma pyörän ollessa suoraanajoasennossa. Camberissa on positiivisia ja negatiivisa kulmia.
Caster-kulma
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti