sunnuntai 30. syyskuuta 2012

Ohjausjärjestelmä


Ohjauspylvään joustoliitos
                                  Kolarissa joustoliitos katkeaa jotta ratti ei lähtisi pyörimään.
Ohjauspylvään putki
                                                                  Tukee ohjausakselia.
Ohjauspylvään asennon säätövipu
Kuljettaja voi säätää ohjauspylvään asentoon, jossa turvallisuus ja ajomukavuus ovat parhaimmillaan.
Ohjausakseli
                                              Siirtää kuljettajan tekemän liikkeen eteenpäin.
Kokoonpainuva akseli ja ristinivelliitäntä
 Kolareissa akseli painuu kokoon, jotta kuljettaja säilyisi pahemmilta loukkaantumisilta.
Ohjausvaihde
                        Muuttaa ohjauspyörän liikkeen sivuttaiseksi liikkeeksi pyöriä varten.
Raidetanko
                                              Siirtää liikkeen raidetangon päälle, kohti pyöriä.

Raidetangon pää
Viimeinen osa ohjausjärjestelmässä, joka siirtää liikkeen lopulta renkaille, saaden ne kääntymään.


ACKERMANNIN IHANNEVIERINTÄ

Rudolph Ackermannin olkatappiohjauksen periaate yhdistettynä puolisuunnikasohjaukseen tuotti ihanteellisen kaarreajogeometrian.
Sisempi pyörä kääntyy uloimmaista pyörää enemmän vähentäen kitkaa.
File:Ackermann turning.svg
Wikipedia: Ackermann steering geometry

AURAUS & HARITUS
Pyörissä on yleensä hieman aurausta tai haritusta. Aurauksessa pyörät ovat edestä hieman kääntyneenä sisälle ja harituksessa toisinpäin.

CAMBER & CASTER
Camber-kulma on pyörän tason ja kohtisuoran linjan välinen kulma pyörän ollessa suoraanajoasennossa. Camberissa on positiivisia ja negatiivisa kulmia.

Caster-kulma

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti